Wat is Zorgdrager in het Japans?
Toyota moet wereldwijd zeker 8 miljoen auto’s terughalen vanwege problemen
met rempedaal en gaspedaal. Acht miljoen, dat is heel veel. Volgens het Financieel Dagblad verwacht Toyota
dat het euvel met het gaspedaal en rem het bedrijf 1,4 mrd euro gaat kosten.
Hoewel het moeilijk te bewijzen zal zijn, meldt het FD ook mogelijk meer dan 30 doden door gebreken bij auto’s.
Concurrenten spinnen garen bij de fouten van Toyota.
In de situatie van Toyota zie ik het dilemma terug dat ik hoor en zie in veel teams.
We willen graag (snel) resultaat. Iemand, zoals de Zorgdrager in deze cartoon, wil nog een paar extra lampen ophangen, want misschien zijn niet alle details zichtbaar. Deze Zorgdrager zorgt wel voor kwaliteit, maar houdt daarmee wel de voortgang op.
En kwaliteit kost geld. Resultaten brengen geld in het laatje.
Waar leg je de balans?
Wie behoedt het team voor fouten?
Over die vraag gaat deze cartoon van de Kracht van Diversiteit.
Iemand die let op details en het eindproduct tot in de puntjes verzorgt,
perfectionistisch, de controleur willen controleren, oog hebben voor de afgesproken tijd.
Belbin noemt deze kwaliteit, de Zorgdrager.
Veel zorgdragers zeggen niet gehoord te worden.
"De omgeving vindt me lastig." Daarom voor de zorgdragers:
- hoe zet je jouw zorg voor kwaliteit om in een teamkwaliteit?
- hoe maak je van je hard geen moordkuil?
Andere teamleden ervaren Zorg-
dragers
als Ver-
tragers
. Daarom voor hen:
- hoe maak je van kwaliteit tot een thema in je team?
- Hoe houd je vaart en oog voor de signalen van deze afmakers?
En eerst, aan beiden: Wat draagt een Zorgdrager bij aan diversiteit?
Daarover lees je hieronder verder.
Veel plezier met cartoon en tekst.
Trainers van Nu
De Kracht van de Zorgdrager in het team
Japanse cultuur kenmerkt zich door het streven naar superieure kwaliteit. Van werknemers aan de lopende band wordt niet alleen verwacht dat zij hun eigen werk perfect doen. Zij moeten ook het werk van hun voorganger in de keten contoleren. Aldus Ron Emmerik in zijn boek: Kwaliteitsmanagement.
In Japan zou je zorgdragers, als je Ron Emmerik leest, veel moeten tegen komen. En iedereen zou toch heel blij met ze moeten zijn. Een betrouwbare auto, een machine die het altijd doet, iemand die bij een afspraak extra marge neemt, zodat jij niet hoeft te wachten.
Een perfecte wereld, allemaal dankzij de kwaliteit van Zorgdragers.
Toch hebben veel zorgdragers het zwaar.
Hoe komt dat?
Het antwoord komt misschien ook wel van Toyota zelf.
Akio Toyoda, de directeur van Toyota en kleinzoon van de oprichter
. Hij moest diep door het stof met excuses. Zijn conclusie, geciteerd in de Volkskrant:
‘Toyota kampt met een 'serieus probleem'. Toyota is de afgelopen jaren te snel gegroeid en het betaalt daarvoor nu de tol.’
‘In plaats van ons af te vragen hoeveel auto’s we verkopen en hoeveel geld we daarmee verdienen, moeten we ons weer de vraag stellen met welke auto’s we onze klanten blij maken’,
aldus Toyoda.
Er is veel druk om snel te presteren, we willen korte
Time-to-market. Dat gaat soms mis. De bijdrage van de Zorgdrager kan je vatten in de
Quality-to-market. Altijd de beste kwaliteit naar je klant.
Ook zorgt de zorgdrager voor het afmaken van de klus.
Geen open eindjes, alles nauwgezet en ordelijk. Een zorgdrager kan alles weer terug vinden.
Tips voor de zogdrager
Hoe kan je als zorgdrager de beren op de weg die jij ziet, onder de aandacht brengen, zonder dat je team vind dat je spijkers op laag water zoekt?
Voorkom dat je omgeving vindt dat je overdrijft.
Dan nemen ze jouw bijdrage serieus. Hier drie tips:
-
Verpak je boodschap positief
Zeg niet
: “Ik zie het helemaal mis gaan als we die schroeven niet controleren”, of “We zijn straks veel te laat” bij de klant.
Zeg wel
: “Als wel die schroeven nog even controleren, zal de klant straks zien dat we een stevig en degelijk product afleveren”
Of:
“Wanneer we een kwartier eerder vertrekken zijn we zeker op tijd, en kunnen we als we aangekomen zijn, de laatste punten nog even doorspreken.”
Voorkomen is beter dan genezen. Daar kan niemand tegen zijn
-
Maak het niet erger dan het is
Voorkom de neiging om het erger te maken dan het is. Doordat je team jouw signalen in het verleden in de wind heeft geslagen, wil je wel eens de zaken zwaarder aanzetten om je punt iig onder de aandacht te krijgen. Benoem dat je het gevoel dat hebt jouw punt eerder niet meegenomen is! Dan krijgt je waarschijnlijk te horen op welke manier je teamgenoten er wel rekening mee gehouden hebben.
Ze hebben het misschien niet willen onderkennen.
-
Zorg voor een perfecte werkplek
Zet jezelf op een plek in het proces of organisatie waar Kwaliteit met een hoofdletter wordt geschreven. Wacht daar niet mee tot de tijd dringt, zorg dat jouw check/dubbel-check is ingepland.
Tips voor samenwerken met de zorgdrager
Helaas het is waar: De niet-zorgdragers maken het de Zorgdragers moeilijk.
Hoe belangrijk we kwaliteit ook vinden. We geven ze het stempel dat zij ontmoedigen.
Daarom
drie tips
:
-
Help zorgdragers van de olifant weer een mug te maken.
Wil de zorgdrager 1 uur extra reistijd? Bespreek samen welke vertraging reëel is op deze route? Wil de Zorgdrager 257 extra lampen, voor de mooiste uitlichting? Hoe ziet het er voor de Zorgdrager uit als we 10 extra lampen ophangen? En dat we de klant informeren dat we, wanneer dat gewenst is, prima nog meer verlichting kunnen regelen. Uiteraard tegen enige meerkosten.
-
Geef de zorgdrager de taak om kritisch te zijn.
Voor welke werkzaamheden of onderdelen is de
hoogste kwaliteit van belang?
Voor de remmen van de auto wel, dat weet Toyota als geen ander. Voor de bevestiging van de radioantenne minder. Baken die terreinen samen af.
-
Laat zien dat je het perfectionisme waardeert.
Iemand die zich gehoord voelt neemt vanzelf gas terug en komt beter uit te verf. Je voorkomt zout op de slakken. Geef je vergissingen toe. Dan komt de volgende keer kwaliteit, snelheid en resultaat bij elkaar.
Wees blij met de bijdrage, want met een Zorgdrager geldt: Fouten uit het verleden zijn geen garantie voor een slechte toekomst.
Zo ook, gelukkig, voor Toyota. Hun winstverwachting is alsnog naar boven bijgesteld schrijft het FD.
Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een goed afgelopen kwartaal. Toyota behaalde over het derde kwartaal een nettowinst van 1,2 mrd euro, vergeleken met een verlies van yen 165 mrd (1,3 mrd euro) in dezelfde periode een jaar eerder. Dat heeft Toyota donderdag bekendgemaakt.
Speciaal aanbod: Wat is jouw unieke bijdrage aan het team?
Veel mensen hebben al kennisgemaakt met de teamrollen van Belbin. Velen kennen deze al wel uit (de zelf-perceptietest). “Ik geloof dat ik iets met perfectionisme of zo”.
Trainers van Nu beschikt over de licenties voor uitgebreide persoonlijkheidstesten.
Dit profiel geeft je:
- inzicht in jouw unieke meerwaarde in een team
- een verdieping in je persoonlijke ontwikkeling.
In een persoonlijk gesprek licht Eelco van Norren, Trainer/coach en Master in Belbin, jouw profiel toe.
Speciaal om kennis te maken met de waarde van deze aanpak, nu een aanbod: Motiveer waarom jij jouw profiel in kaart wilt hebben. Wij kiezen uit de inzenders 2 kandidaten, waarvoor wij het Teamrollen-profiel maken voor de speciale prijs van € 70,-- ipv € 200,--. Stuur een mail aan:
Trainers van Nu. Je mag deze motivatie doen voor een ander. Het is een echt kado om meer te weten over je unieke kracht
Nieuws
Het is de tijd van samenwerkingsverbanden. Binnenkort meer nieuws over nieuwe samenwerkingspartners, zoals met Zeilschool Vinkeveen.
TeamDynamiek in gesprek
Hoe maak je van de dynamiek van je team een kracht. Door communicatiestijlen van DISC te combineren met Teamrollen van Belbin ben je als teamlid, of teammanager in staat snel de kracht van iedereen in je team te benutten.
Wil jij daar meer over weten? Bel ons, of kom net als je collega’s naar onze gratis workshops. De eerst volgende is 25 maart. De volgende in mei.
Gratis workshop: Kennismaking met TeamDynamiek van 18 februari opnieuw groot succes.
Opnieuw was de workshop van afgelopen maand een succes. Het succes is het beste te horen in een uitspaak van een van de deelnemers. “De twee uur hebben mij allerlei inzichten opgeleverd die ik nu dagelijks toepas. Geweldig dat ik dit nu in mijn rugzak heb”.
|